2024-01-25 14:37Pressmeddelande

Nudging ökade försäljningen med 83 procent

Butiker kan med smarta grepp få konsumenter att välja ekologiskt – även i tider av stigande livsmedelspriser. Det visar rapporten “Nudging för ekologiskt i butik 2023” som tar sin utgångspunkt i en rad butiksexperiment som genomfördes under hösten. Bakom rapporten står Organic Sweden – branschorganisationen för alla aktörer på den ekologiska livsmedelsmarknaden i Sverige.

Inom projektet Nudging Organic har beteendeförändrande verktyg, så kallad nudging, använts och testats i ett antal butiker under hösten. Resultaten som sammanställts i rapporten “Nudging för ekologiskt i butik 2023” visar på att grepp som “positiv förstärkning” i kombination med “kreativa mervärdesbudskap” kan ha en stor påverkan på försäljningen. Det är beteendebyrån Beteendelabbet som genomfört och analyserat experimenten på uppdrag av Organic Sweden.

– Vår rapport visar att butiker med relativt enkla grepp som att tydligt tacka sina kunder eller att visa på vinsterna med att välja ekologiskt kan öka försäljningen med hela 83 procent. Det är resultat som pekar på att nudging är en viktig hävstång i arbetet mot en mer hållbar matkonsumtion, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på Organic Sweden.

Under butiksexperimenten, som genomfördes i sex ICA-butiker testades olika mervärdesbudskap – budskap om fördelarna med ekologiskt – i kombination med budskapet “Tack alla eko-hjältar” på sex olika produkter. Bland de produkter som testades under experimenten står Saltå Kvarns ekologiska havregryn och Arlas ekologiska mjölk ut. Försäljningen av dessa produkter ökade med 83 respektive 27 procent. Även ekologiska ägg från Lantägg, Bärta Burgare Umami, ekologisk falukorv från Scan och ekologiska morötter från I Love Eco medverkade i butiksexperimenten.

– Det är jätteroligt att se att vi med hjälp av nudging kan lyfta våra havregryn med så mycket som 83 procent. Det känns viktigare än någonsin att underlätta för konsumenten att göra bra hållbara val och vi måste tillsammans med butikerna fortsätta jobba för ökad synlighet på ekologiskt framöver. Här får vi ju ett kvitto på att det fungerar, säger Linda Tjärdal, chef Marknad & Innovation på Saltå Kvarn.

Ett övergripande mål för hela projektet är att driva försäljning av ekologiskt i butik, bland annat genom att lyfta vinsterna med ekologiskt för att överbrygga kunskapsglappet hos konsumenter kring vilka mervärden som eko bidrar till.

Butiksexperimenten och rapporten “Nuding för ekologiskt i butik 2023” är en del av projektet Nudging Organic. I Sverige stöttas projektet av Saltå Kvarn, Arla Foods, Dava Foods, ICA Sverige, HKScan, och Swedish Temptations.

Ladda ner och läs rapporten här.

Om kampanjen
Nudging Organic är ett treårigt projekt som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Bakom satsningen står Organic Sweden och de ekologiska branschorganisationerna Pro Luomo i Finland, Bionext i Nederländerna och BioForum i Belgien. Projektet finansieras till merparten av EU.

Saltå Kvarn är ett svenskt ekologiskt matföretag som startade 1964. Vi tror på den goda maten, på att det vi äter ska smaka gott, vara hälsosamt och bidra till en planet i balans. På att mångfald på tallriken gynnar mångfald i jordbruket – och din hälsa. Därför är våra produkter alltid ekologiska, varsamt förädlade och utan tillsatser – för smakens, hälsans och framtidens skull. Se hela vårt sortiment på www.saltakvarn.se