2023-12-13 09:45Pressmeddelande

Saltå Kvarn lanserar biodynamiskt kulturvetemjöl

Saltå Kvarn Kulturvetemjöl 10 kgSaltå Kvarn Kulturvetemjöl 10 kg

Lagom till årets julbakning lanserar Saltå Kvarn en helt unik kultursortsblandning av fyra olika sorters biodynamiska spannmål. Spannmålen kommer från tre olika Demeter-certifierade gårdar i närområdet - Nibble gård, Yttereneby gård och Ullberga gård.

Att ett livsmedel är odlat på ett biodynamiskt sätt innebär att det uppfyller alla krav för ekologisk odling, men med högre krav på självförsörjning av foder och gödsel, djurvälfärd och förädling. En ekologisk kretsloppsodling bygger på ett samspel med naturen och gynnar den biologiska mångfalden. Gödsel och kompost återförs till jorden och möjliggör att mer koldioxid kan bindas i marken. Vid förädling av biodynamiska produkter gäller särskilda regler för skonsamhet för att bevara råvarornas höga kvalitet och näringsvärde. Biodynamiska gårdar certifieras av kontrollorganisationen Demeter.

Till skillnad från moderna vetesorter lämpar sig kultursorter mycket väl för ekologiskt jordbruk. De kan klara vattenbrist tack vare djupare rotsystem och står emot ogräs bättre tack vare långa strån. Vi tycker också att smaken är bättre.

Kulturspannmålen som används i mjölblandningen är dinkel, dalavete, ölandsvete och jacoby borst.

Dinkel: Mjukt gluten för volym, elasticitet, arom och smak.

Ölandsvete: Mycket gluten för bra bakegenskaper och mycket smak.

Dalavete: Mjukt och mycket gluten.

Jacoby borst: Stabilt gluten som ger bra balans för att hålla stadgan i brödet.

Blandningen förändras mellan olika malningstillfällen för att behålla jämn kvalitet, bra bakegenskaper och god smak. Saltå Kvarns mjölnare Peter Friberg förklarar varför han satt ihop den här blandningen: ”Det här kommer vara ett riktigt bra mjöl att baka både matbröd och bullar på, som jag tror många bagare kommer uppskatta, både hemmabagare och proffs.”

Kulturvetemjölet säljs i säckar om 10 kg och finns inledningsvis att köpa i Saltå Kvarns butik i Järna fr o m vecka 50 2023. För den som föredrar att köpa färdigt i stället för att baka eget bröd kan man även köpa ett levain bakat på kulturvetemjölet av Saltå Kvarns bagare. Butikens öppettider är måndag till fredag 09.00–18.00, samt lördagar och söndagar: 10.00–16.00.

Bagerier som är intresserade av att prova mjölet kan kontakta Patrik Djurberg på
072-071 75 43 eller patrik.djurberg@saltakvarn.se

För att se hela vårt produktsortiment besök www.saltakvarn.se

Saltå Kvarn är ett svenskt ekologiskt matföretag som startade 1964. Vi tror på den goda maten, på att det vi äter ska smaka gott, vara hälsosamt och bidra till en planet i balans. På att mångfald på tallriken gynnar mångfald i jordbruket – och din hälsa. Därför är våra produkter alltid ekologiska, varsamt förädlade och utan tillsatser – för smakens, hälsans och framtidens skull.