2018-10-04 12:11Pressmeddelande

Sverige krossar i Gröt-VM för andra året i rad

Vinnarna i Gröt VM 2018 i Skottland. Calle Myrsell och Per Carlsson Vinnarna i Gröt VM 2018 i Skottland. Calle Myrsell och Per Carlsson

Den 6 oktober arrangerades VM i Grötkokning i Skottland för 25:e året i rad. Sverige ställde upp med sju tävlande varav tre juniorer, och gick in för att krossa i årets uppsättning av Golden Spurtle – World Porridge Making Championship.

Calle Myrsell och Per Carlsson fick en delad förstaplats i den traditionella klassen och tog hem det gyllene priset och säkrade Sveriges plats på prispallen.

Domarna sa när de tillkännagjorda vinnarna att det var helt omöjligt att avgöra vilken av de två bidragen som var godast, därav den delade förstaplatsen. De båda kokade gröten på Saltå Kvarns Havrekross.

Sveriges deltagare bestod av två tidigare världsmästare Per Carlsson och Ellinor Persson, årets aktuella svenska mästare Calle Myrsell samt Saga Rycker och i juniorklassen tävlade Elsa Wester, Alva Wester och Alice Ljungberg.

OM TÄVLINGEN
Mästerskapet är uppdelad i två kategorier, traditionell klass och specialklass.
I den traditionella klassen gäller det att koka gröt – endast med krossad havre, vatten och salt. Man har 30 minuter på sig. Havren ska vara obehandlad och det är inte tillåtet att använda havregryn. Det är tillåtet att blötlägga havren innan, men inte förkoka. Vinnaren utses efter smak, textur och färg.

specialklassen är det samma regler gällande havren men det är tillåtet att addera ingredienser. Enligt reglerna får inga av ingredienserna förkokas eller behandlas innan tävlingen. Vinnaren utses efter innovation och smak.

The Golden spurtle

MER OM DE SVENSKA DELTAGARNA

Årets världsmästare
Namn: Per Carlsson
Ålder: 68
Vann specialklassen 2017 i Gröt VM, är en av få som nu vunnit båda klasserna.
Hur laddade du upp för VM? Tränar varje dag genom att servera frukost till våra gäster på Steninge vandrarhem – hittills i år har 2021 personer njutit av olika grötkreationer från Steninge vandrarhems grötbar.
Vad tror du om grötens framtid? Jag spår gröten en lysande framtid – det är gott, nyttigt & hälsosamt, billigt och du kan kombinera ingredienser till gröt i massor av varianter.

Årets världmästare
Namn: Calle Myrsell
Ålder: 60
Hur laddade du upp för VM?
Genom att ha kokat gröt hela sommarsemestern och sensommaren till släkt och vänner som besökt mig samt genom att toppa formen med att koka gröt till 80 deltagare på internationell konferens i Österrike veckan före VM i Skottland. Känner mig beredd och härligt förväntansfylld.

Årets vinnare i SM, specialklassen
Namn: Saga Rickmer
Ålder: 26
Tävlingsrecept i VM: I traditionell klass, blev det Saltå Kvarns havrekross, Himalaya salt & vatten. I specialklassen inspireras jag av den gotländska saffranspannkakan och resultatet är en saffransgröt i ett moln av vilda bär, vaniljkräm och krossade mandlar, samt punschinlagda russin. Receptet hittar ni här: Sagas saffransgröt
Hur laddade du inför VM? Det går på rutin, 8h sömn kommer följas av morgonstretch med slev i hand. Jag har kommit på ett rörelsemönster som effektiviserar omrörning i grötkastrull, det kan liknas vid Tai chi. Jag har övat varje dag. För mig är gröt en livsstil.
Vad tror du om grötens framtid? Grötens trendkurva har definitivt ett uppsving just nu, men dess potential och användningsområde är fortfarande grovt underskattade. Det finns mycket kvar att utforska.

Förra årets världsmästare, traditionell klass
Namn: Ellinor Persson
Ålder: 53
Hur laddade du upp för VM? Tränade på timing i kokningen.
Vad tror du om grötens framtid? En självklar klassiker som kommer att hålla i sig lång tid framöver.

Ungdomsklassen
Namn: Alva Wester
Ålder: 13 (14 i november)
Hur laddar du upp för VM? Jag har förberett mig på så sätt att jag har övat hemma så att jag kände mig helt säker på hur jag ska göra. Jag har även lyssnat på skotsk musik och försökt att lära mig lite av språket.
Vad tror du om grötens framtid? Jag tror att gröten kommer utvecklas väldigt mycket. Om några år kommer den nog vara ett populärt alternativ på dessertmenyer. Alltså inte en vanlig klassisk gröt, utan då en mer utvecklad och spännande variant.

Namn: Elsa Wester
Ålder: 12
Hur laddade du upp för VM? Planerade och övade på hur jag skulle få min rätt så god som möjligt. Det handlar om detaljer.
Vad tror du om grötens framtid? Jag tror att gröten har bra framtid. Hälsa och kost är i fokus just nu. Gröt är en bra frukost som gör att du har bra energi och gott humör fram till lunch. Du får bättre resultat i skolan vilket leder till att du kan komma in på den gymnasieutbildning du vill. Det påverkar framtida utbildning, jobb, ekonomi och mycket mer.

Namn: Alice Ljungberg
Ålder: 14
Tävlingsrecept i specialklassen? Ingredienser: Havregryn, vatten, vaniljglass. Garnering: färska hallon och blåbär, kokos, ätbara blommor och citronmeliss.
Tillagning: Häll i havregrynet med vatten och koka upp. När det kokat upp så lägg i vaniljglassen. Mängden vaniljglass tar du efter smak men gröten ska få en god smak av vanilj. Efter det häller du upp i portionsglas och garnerar med att lägga på färska hallon och blåbär, kokos, ätbara blommor och dekorera med citronmeliss.
Hur laddade du upp för VM? Självklart övade jag på mitt recept. Finslipade för att få de rätta ingredienser och smaker.
Vad tror du om grötens framtid? Jag tror att fler människor har fått upp ögonen för gröt än för några år sedan. Jag tror också att inom några år så kommer fler äta mer gröt. Både att fler människor ser allt man kan göra med gröt, inte bara ”gegga” av havre och vatten utan med små medel kunna ändra smaken och utseendet så det passar till efterrätter på en fest eller en nyttig, billig och god frukost för en bra start på dagen.