2009-03-30 10:43Pressmeddelande

Läskande biodynamiska fruktstunder från Saltå Kvarn

Saltå Kvarn kommer nu med tre nya biodynamiska, näringsrika törstsläckare, varav två med unika bär- och fruktkombinationer. De nya juicerna är Fruktstund, Röda Bär samt Grapefrukt.

Gemensamt för de tre juicerna är att frukterna och bären är biodynamiskt eller ekologiskt odlade, med försiktig gödning och naturlig mogningstakt, vilket ger mer smak och näringsämnen. Råvarorna är sedan pressade direkt efter skörd och skonsamt pastöriserade för att bibehålla så mycket som möjligt av de naturliga näringsämnena och smakerna. Juicerna består till 100 procent av pressade frukter och bär (samt morot i en av juicerna) och de är helt fria från tillsatser av socker, vatten, smakämnen, konserveringsmedel eller annat.

Fruktstund är en ny juiceblandning av druva, äpple, morot, päron, blåbär, jordgubbe, nypon och havtorn. Den har en frisk smak och är lätt spetsad med havtorn, som är ett av världens mest näringsrika bär.

Röda Bär är också en ny blandning av äpple, röd druva, jordgubbe, blåbär, björnbär, nypon och lingon. Juicen har en frisk karaktär med en tydlig eftersmak av jordgubbe.

Grapefrukt är en fräsch, lite bitter juice och består enbart av pressad solmogen grapefrukt. Den är rik på c-vitaminer, en flaska på två deciliter ger cirka 70 procent av dagsbehovet.

De nya juicerna ingår i Saltå Kvarns serie om 13 biodynamiska, 100-procentiga juicer utan tillsatser. Flaskorna innehåller 2 deciliter och kostar cirka 19 kronor. Alla juicerna är Kravmärkta och Demetermärkta (biodynamiska).

För mer information:
Lena Ekman, Saltå Kvarn,
073-443 41 99,
lena.ekman@saltakvarn.se

Pressbild finns på www.saltakvarn.se

Saltå Kvarn har sedan starten 1964 malt mjöl och bakat bröd av biodynamiskt odlat spannmål. Saltå Kvarn har de senaste åren också tagit fram ett hundratal nya ekologiska matprodukter såsom linser, bönor, torkade frukter, nötter, snacks, pasta, pastasåser, quinoa, riser samt biodynamiska juicer och viner. Samtliga Saltå Kvarns produkter kommer från ett jordbruk som inte tillåter konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel. Det ger ett högt näringsvärde, men viktigast av allt är att konsumenten känner smaken av vad naturen ger, och inget annat. Läs mer på www.saltakvarn.se.