2009-05-12 13:01Pressmeddelande

Mellanmålsrussin utan bekämpningsmedel

Nu lanserar Saltå Kvarn biodynamiskt odlade russin i små fickförpackningar, som nyttigt, giftfritt snacks och mellanmål för barn och vuxna. Syftet är att erbjuda ett alternativ till konventionellt odlade druvor/russin, som enligt en stor EU-studie nyligen* visat sig vara en värsting vad gäller kemiska bekämpningsmedel.

- De flesta ser russin som ett nyttigt och naturligt alternativ till godis och många tycker att man gör någonting bra när man ger det till sina barn. Något de flesta inte tänker på är alla kemiska bekämpningsmedel som finns i de flesta konventionellt odlade druvor och som dessutom får större koncentration när druvorna torkas till russin, säger Lena Ekman, pressansvarig på Saltå Kvarn.

Russin är i sig ett energigivande och bra alternativ till godis, men för att slippa rester av kemiska bekämpningsmedel bör man välja russin gjorda av ekologiskt eller biodynamiskt** odlade druvor. Saltå Kvarns biodynamiska russin är heller inte behandlade med svavel, till skillnad från de flesta konventionellt producerade russin och torkade frukter.

Saltå Kvarns nya russin är av sorten Sultan, som är ljusbruna och lite sötare än vanliga russin. Den ljusa druvan odlas biodynamiskt och soltorkas i Aegeanregionen i västra Turkiet. Båttransporterna därifrån klimatkompenseras genom trädplantering. Saltå Kvarns russin är de första biodynamiska i livsmedelshandeln. De innehåller mycket energi i form av druvsocker och fruktsocker (cirka 60 procent) och de är även rika på järn. Russinen innehåller också andra mineraler som fosfor, kalium och magnesium samt antioxidanter.

Saltå Kvarns nya russin är både Krav-märkta och Demeter-märkta (biodynamiska) och kostar cirka 24 kronor för 6 paket med 42 gram vardera (totalt 252 gram).

För mer information:
Lena Ekman, Saltå Kvarn,
073-443 41 99,
lena.ekman@saltakvarn.se

Pressbild finns på www.saltakvarn.se

* EU-kommissionens Food and Veterinary Office granskade 65 000 prover av jordbruksprodukter och det visade sig att nära hälften innehöll resthalter av kemiska bekämpningsmedel. Värst var vindruvor där andelen prover med bekämpningsmedelsrester var 72 procent, varav 4,5 procent låg över gränsvärdena. En ny trend är också man hittar flera olika bekämpningsmedel i betydligt fler prover än tidigare, vilket kan betyda att fler odlare använder en mix av bekämpningsmedel för att inte överskrida enskilda gränsvärden.
Läs mer här.

** Biodynamisk odling handlar om kvalitet, smak och miljö och går ett steg längre än ekologisk odling. Liksom i ekologisk odling får kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel inte användas. Inriktningen är att på ett naturligt sätt åstadkomma en bördigare odlingsjord och att behålla jordens egen karaktär. Det påverkar kvaliteten och smaken på grödorna. En biodynamisk gård bildar också ett eget kretslopp, utan behov av att tillföra näringsämnen utifrån, och bidrar därför inte heller till övergödning och läckage av näringsämnen.

Saltå Kvarn har sedan starten 1964 malt mjöl och bakat bröd av biodynamiskt odlat spannmål. Saltå Kvarn har de senaste åren också tagit fram ett hundratal nya ekologiska matprodukter såsom linser, bönor, torkade frukter, nötter, snacks, pasta, pastasåser, quinoa, riser samt biodynamiska juicer och viner. Samtliga Saltå Kvarns produkter kommer från ett jordbruk som inte tillåter konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel. Det ger ett högt näringsvärde, men viktigast av allt är att konsumenten känner smaken av vad naturen ger, och inget annat. Läs mer på www.saltakvarn.se.