2020-02-03 15:33Pressmeddelande

Nu lanserar Saltå Kvarn ekologiska dadlar. Det är soft.

Ekologiska softa dadlar.Våra dadlar kommer från Tunisien där de mogna dadlarna lämnas kvar på träden för att torka i solen. Därefter plockas de och kärnas försiktigt ur för hand. Sorten kallas Deglet Nour, också känd som ”Queen of all dates”.

Våra dadlar är just det, softa. De kommer från Tunisien där de mogna dadlarna lämnas kvar på träden för att torka i solen. Därefter plockas de och kärnas försiktigt ur för hand. Sorten kallas Deglet Nour, också känd som ”Queen of all dates”. Smaken är kunglig, med en balanserad sötma som påminner om honung.

Softa dadlar används på samma sätt som färska dadlar. Du kan äta dem som de är eller använda dem i mat, bakning, müsli med mera. Dadlar är rika på fiber och används ofta som naturlig sötning istället för raffinerat socker, mycket populärt i rawfood- och Paleo-recept bland annat.

”Vi är glada över att komplettera vårt breda erbjudande av KRAV-märkt torkad frukt med dadlar, en produkt våra kunder länge efterfrågat”, säger Linda Tjärdal, Kategori- och Innovationsansvarig på Saltå Kvarn.

Saltå Kvarns softa dadlar finns att köpa på ICA och hos andra välsorterade butiker.

Högupplösta bilder, ett recepttips och denna text finns att ladda ned på nyhetsrum.saltakvarn.se.

För mer information, kontakta:
Mats Lindborg, presskontakt, mats.lindborg@saltakvarn.se, +46 70-268 64 07.

Saltå Kvarn – alltid ekologiskt och utan tillsatser. Sedan 1964 har vi förädlat naturens smaker. Här finns inga konstigheter, vare sig i odlingen eller i produkterna. Det ger hög kvalitet och välmående jordar – bra för både människa växter och djur. Det känner du på smaken.

www.saltakvarn.se