2008-03-18 10:11Pressmeddelande

Ny biodynamisk Riesling från Saltå Kvarn

Nu kommer Saltå Kvarn med sitt första vita biodynamiska och ekologiska vin under eget varumärke. Vinet heter Saltå Riesling och finns i Systembolagets beställningssortiment.

Saltå Riesling har fin, fruktig doft och en komplex smak med mineraltoner. Vinet passar bra till fisk, skaldjur och ljust kött. Riesling-druvorna odlas biodynamiskt i Alsace-distriktet i Frankrike, av vinproducenten Charles & Dominique Frey.

Flera av världens främsta vingårdar odlar idag biodynamiskt, vilket främst handlar om att utveckla en bördigare odlingsjord på ett naturligt sätt och att behålla den lokala jordens egna karaktär. Det påverkar smaken och kvaliteten på slutprodukten. Biodynamisk odling går ett steg längre än ekologisk odling, bland annat genom att gården bildar ett eget kretslopp utan behov av att tillföra näringsämnen utifrån.

– Vi vill med våra viner visa att kvalitet, smak och odlingssätt hör ihop, och samtidigt ge konsumenterna tillgång till naturligt framställda kvalitetsviner. Vi skulle vilja se en utveckling där de smak- och kvalitetskrav som konsumenter ställer på vin ska färga av sig mer på hur man talar om och väljer mat och matråvaror, säger Saltå Kvarns VD, Johan Ununger.

En flaska (75 cl) Saltå Riesling kostar 123 kronor och finns i Systembolagets beställningssortiment (artikelnummer 74121-01). Vinet är KRAV-märkt och Demeter-märkt (biodynamiskt).

Alsace är en bördig region i Frankrike, längs floden Rehn vid gränsen mot Tyskland. Redan på 200-talet hade vinproduktionen i Alsace tagit fart och Alsaceviner har haft gott rykte sedan medeltiden.

Riesling är en viktig druva i Alsace och en av världens allra bästa för vita viner. Rieslingdruvan mognar långsamt, vilket bidrar till att nyansrika aromer utvecklas samtidigt som druvans syra behålls.

För mer information:
Johan Ununger, VD, Saltå Kvarn, tel: 070-8306121,
e-post: johan.ununger@saltakvarn.se

Pressbild finns på www.saltakvarn.se

Saltå Kvarn har sedan starten 1964 malt mjöl och bakat bröd av biodynamiskt odlat spannmål. Saltå Kvarn har de senaste åren också tagit fram cirka 90 nya ekologiska matprodukter såsom linser, bönor, torkade frukter, nötter, snacks, pasta, quinoa, dinkelmjöl samt biodynamiska juicer och viner. Samtliga Saltå Kvarns produkter kommer från ett jordbruk som inte tillåter konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel. Det ger ett högt näringsvärde, men viktigast av allt är att konsumenten känner smaken av vad naturen ger, och inget annat. Läs mer på www.saltakvarn.se.