2008-04-17 10:17Pressmeddelande

Nya ekologiska pastasåser och pesto

Saltå Kvarn lanserar en ny serie italienska ekologiska pastasåser och pesto, den första serien ekologiska som finns brett tillgänglig i livsmedelshandeln.

De tre nya pastasåserna är Napoletana, Peperoni och Oliv&Kapris. Den nya peston heter Pesto Paprika. Alla är komponerade och producerade i Italien, där också ingredienserna är odlade.

De tre ekologiska pastasåserna har tomat som bas, med jungfruolivolja och vitlök, men i övrigt olika kryddningar och tongivande ingredienser. Den nya peston är komponerad av krossad gul paprika, gröna oliver, kapris, lök, extra jungfruolivolja, vinäger och havssalt.

Förutom till pasta passar såserna även bra att använda som bas i grytor, på pizzor, i tacos med mera. De är fylliga och aromrika utan några smaktillsatser. Peston passar också utmärkt på bröd.

De nya ekologiska pastasåserna samt peston finns tillgängliga i Coop i hela landet och i andra större och välsorterade livsmedelsbutiker. Pastasåserna (350 g) kostar cirka 25 kronor och peston (180 g) cirka 47 kronor. Alla är Kravmärkta.

För mer information:
Lena Ekman, Saltå Kvarn,
073-443 41 99, lena.ekman@saltakvarn.se

Pressbild finns på www.saltakvarn.se

EN MINUT BAKGRUND

Pesto betyder stött eller krossad och är en sås eller blandning med italienskt ursprung. Traditionellt ska den stötas i mortel. De ursprungliga ingredienserna lär vara pecorino (lagrad fårost), vitlök, pinjenötter, basilika, mejram och olivolja. Idag finns en mängd varianter av peston med delvis andra ingredienser och med olika konsistens.

Namnet Napoletana anspelar ofta på ingredienser som användes på de första riktiga pizzorna i Neapel, som brukar anses vara den nuvarande pizzans födelsestad. Typiskt är en bas av tomater med olivolja och kryddor som vitlök, oregano och basilika. Under 1700-talet började man använda tomater på napoletanska pizzor. Dessförinnan trodde många européer att tomaterna, som togs till Europa från Amerika redan på 1500-talet, var giftiga.

Saltå Kvarn har sedan starten 1964 malt mjöl och bakat bröd av biodynamiskt odlat spannmål. Saltå Kvarn har de senaste åren också tagit fram cirka 90 nya ekologiska matprodukter såsom linser, bönor, torkade frukter, nötter, snacks, pasta, pastasåser, quinoa, riser samt biodynamiska juicer och viner. Samtliga Saltå Kvarns produkter kommer från ett jordbruk som inte tillåter konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel. Det ger ett högt näringsvärde, men viktigast av allt är att konsumenten känner smaken av vad naturen ger, och inget annat. Läs mer på www.saltakvarn.se.