2021-05-31 12:10Pressmeddelande

Saltå Kvarn återinviger gårdsbutiken med väggmålningar av konstnären Fritz Fuchs

Den 1 juni återinviger ekologiska Saltå Kvarn sin nyrenoverade gårdsbutik och erbjuder en besöksvärd destination med surdegsbröd bakat i bageriet och på mjöl malt i den egna kvarnen, ett matigt trädgårdskafé vackert beläget vid den ringlande Moraån och nyrenoverade väggmålningar av konstnären Fritz Fuchs.

”När vi i januari 2019 evakuerade vår butik, visste vi att vi stod inför omfattande renoveringar på den snart 50-åriga kulturfastigheten. Det har tagit sin tid, men gjorts med omsorg då huset är en viktig del av vår historia och ett kulturarv. Ursprungligen användes den som packsal för surdegsbageriet som ligger vägg i vägg. Med golv av Mölnbomarmor och väggmålningar av konstnären Fritz Fuchs ville man skapa en inspirerade och luftig arbetsmiljö. Efter 45 år är nu de anrika väggmålningarna återställda till ursprungligt skick” säger en leende Patrik Djurberg, Destinationschef på Saltå Kvarn.

På Saltå Kvarn pågår ett intensivt arbete inför högsäsongen. Direkt efter butiksinvigningen 1 juni påbörjas etablering av tredubbla inomhusytor för kafé-gäster. Vid sidan av Saltå Kvarn ringlar den vackra Moraån där man kan njuta av naturen och fåglarnas kvitter. I kaféet serveras lunch och fika, utbudet varierar utifrån säsong och man har nu bl.a. franska pizzor – med råvaror från odlingar i närområdet. Allt ekologiskt förstås.

”Många upptäckslystna kommer vara i rörelse i år, och vi väntar ännu fler besökare den här säsongen än rekordåret 2020” säger Patrik Djurberg.

”Vi önskar alla varmt välkomna till Saltå Kvarn i Järna. Vi erbjuder en öppen mötesplats som sjuder av mathantverk, kunskap och livsinspiration. Här kan du njuta av nybakt bröd och bullar från vårt surdegsbageri, handla i vår gårdsbutik eller ta en fika i vår vackra trädgård vid Moraån. Om du har tid berättar vi gärna om varför vi mal vårt mjöl på stenkvarnar och hur vår passion för gott bröd inspirerar många att själva börja baka surdegsbröd” avslutar Patrik.

Upptäck kulturspannmålstäppan senare i sommar

Njut av vår vackra trädgård och passa på att ta en promenad i området. Kustleden går bara någon kilometer bort, och lite längre bort Sörmlandsleden. Vi har precis sått – men senare i sommar kan du uppleva årets nyhet – en täppa där vi odlar upp kulturspannmål att beskåda. Vi har sått Argus svarthavre, Ölandsvete, Dinkel, Naket korn, Vår-råg och Emmer.

Mer information om Destination Saltå Kvarn.

* Idag används de äldre sorterna oftast i småskalig, ekologisk odling, eftersom de är lite robustare och framförallt mindre känsliga för torka och ogräs, vilket kan vara nog så viktigt för den framtida matproduktionen i ett förändrat klimat. Spannmålet är känt för smakrikhet och att de innehåller mer näringsämnen än dagens spannmål.

Saltå Kvarn är ett svenskt ekologiskt matföretag som startade 1964. Vi tror på den goda maten, på att det vi äter ska smaka gott, vara hälsosamt och bidra till en planet i balans. På att mångfald på tallriken gynnar mångfald i jordbruket – och din hälsa. Därför är våra produkter alltid ekologiska, varsamt förädlade och utan tillsatser – för smakens, hälsans och framtidens skull.