2020-12-04 06:00Pressmeddelande

Saltå Kvarn avslöjar – bara 1 av 14 har grönt mjöl i påsen!

Ekologiskt VeteEkologiskt Vete

Nu börjar Sveriges största bakningshögtid. I Sverige köper man hem mjöl 2-4 gånger per år. Saltå Kvarn har upptäckt att bara 1 av 14 mjölpåsar som köps har grönt mjöl i påsen. Genom att göra ett medvetet val och välja ekologiskt vid bakhögtiderna kan ekoandelen lätt tredubblas – ett val som bara kostar varje hushåll runt 30 kronor extra per år. När man väljer EKO gör man ännu mer för miljön, stödjer hållbart svenskt jordbruk, samt bidrar till att våra svenska bönder ska få rättvist betalt.

Förvånande liten andel ekologiskt mjöl

”Vi blev själva förvånade över den låga siffran, och vill därför uppmärksamma det. Varje år köper man hem nära 70 000 ton mjöl till hushållen, men bara 5 000 ton är ekologisk. Nu stundar en av årets största bakhögtider då många köper hem mjöl för första eller andra gången i år. Om fler väljer ekologiskt till julbaket, så gör det en stor skillnad för miljön”, säger Jonas Regnér, vd Saltå Kvarn.

Svenskt är bra, svenskt ekologiskt bättre, svenskt och KRAV-märkt är bäst

Ett lätt sätt att se vad som är ekologiskt är att titta efter KRAV-märket på förpackningen. KRAV-certifieringen har också högre miljökrav än den vanligt förekommande EU Ekologiskt-märkningen.

”Om du som konsument vill göra ett klokt och hållbart val till julbaket, ska man välja ett KRAV-märkt mjöl på råvaror från svenska gårdar. Då bidrar man till ett hållbarare svenskt jordbruk och förbättrad närmiljö. Att välja ekologiskt är ju en smakfråga. Det ska ju kännas bra både för kroppen och i knoppen”, säger Jonas Regnér, vd på Saltå Kvarn.

Ny trend – 60 % ökning på ekologiskt mjöl utan tillsatser

”Vi ser en ökande medvetenhet och efterfrågan på mjöl utan tillsatser. I år har den svenska mjölförsäljningen ökat drygt 20 %, men vårt eget mjöl har ökat nära 60 %. Idag är det endast Saltå Kvarn som erbjuder ekologiskt mjöl utan tillsatser – och efterfrågan kommer öka framåt”, säger Jonas Regnér, vd på Saltå Kvarn.

Var inte en bak-åtsträvare – baka med ekologiskt mjöl

”För oss känns det extra bra att bidra till en hållbarare miljö och planet – och den känslan vill vi också att alla som handlar Saltå Kvarns produkter ska känna. Var inte en bak-åtsträvare vid julbaket, baka med ekologiskt mjöl, avslutar Jonas Regnér, vd på Saltå Kvarn.

Ämnen: Högtid