2008-03-17 10:15Pressmeddelande

Saltå Kvarn över 100 miljoner

Ekologiska matföretaget Saltå Kvarn fortsätter att växa kraftigt. Under 2007 ökade omsättningen med 35 procent och uppgick till 101 miljoner kronor. Tillväxten har också fortsatt under början av 2008. Under de fyra senaste åren har Saltå Kvarns omsättning mer än tredubblats och antalet anställda har fördubblats.

Under 2007 uppvisade Saltå Kvarn även ett positivt rörelseresultat på cirka 3 miljoner kronor. Verksamhetens mål är dock främst att bidra till högre matkvalitet och mer ekologiskt och biodynamiskt producerad mat i Sverige. Företagets linje är att mat som produceras på ett naturligt och miljövänligt sätt också smakar bättre, har högre kvalitet och högre näringsvärden utan behov av tillsatser.

Saltå Kvarns försäljning under 2007 hade flera positiva miljöeffekter. Enbart den ekologiska och biodynamiska odlingen av spannmål innebar exempelvis 78.000 kg mindre användning av konstgödsel och 520 kg mindre kemiska bekämpningsmedel på svenska åkrar, jämfört med konventionellt jordbruk (enligt projekt Ekokvitto*). Spannmålsodlingen innebär också att cirka 1.300 hektar åkermark har ställts om till ekologiskt kretsloppsjordbruk. Miljöeffekterna av Saltå Kvarns totala försäljning, utöver spannmålsprodukterna, är betydligt större, men här saknas tillförlitliga beräkningsgrunder.

Under de fem senaste åren har Saltå Kvarns tillväxt medfört nära en 10-dubbling av den biodynamiska spannmålsodlingen i Sverige. Biodynamisk odling går ett steg längre än ekologisk, bland annat genom att gården bildar ett eget balanserat kretslopp för att öka jordens bördighet utan tillförsel av näringsämnen utifrån. Det ger enligt färska forskningsresultat högre näringsvärden i spannmålen och minskat läckage av gödnings- och näringsämnen till mark och vatten. Alla Saltå Kvarns spannmålsprodukter som mjöl, bröd, müsli, gröt med mera kommer från biodynamiskt jordbruk.

– Att den ekologiska maten nu tagit ett rejält kliv framåt har både med miljö och kvalitet att göra. Enligt våra marknadsundersökningar är det idag många kunder som väljer våra ekologiska produkter av kvalitets- och förtroendeskäl, säger Saltå Kvarns VD Johan Ununger.

För mer information och kommentarer:
Johan Ununger, VD, Saltå Kvarn,
johan.ununger@saltakvarn.se

Pressbilder finns på www.saltakvarn.se

Saltå Kvarn har sedan starten 1964 malt mjöl och bakat bröd av biodynamiskt odlat spannmål. Saltå Kvarn har de senaste åren också tagit fram cirka 90 nya ekologiska matprodukter såsom linser, bönor, torkade frukter, nötter, snacks, pasta, quinoa, dinkelmjöl samt biodynamiska juicer och viner. Samtliga Saltå Kvarns produkter kommer från ett jordbruk som inte tillåter konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel. Det ger ett högt näringsvärde, men viktigast av allt är att konsumenten känner smaken av vad naturen ger, och inget annat. Läs mer på www.saltakvarn.se.

* Ekokvittot är framtaget i mars 2008. Ekokvittot är utvecklat av U&W [you&we]. Projekt Ekokvitto 2005 är delfinansierat av Jordbruksverket och Konsumentverket. För underlag och källor, se: www.FramtidaHandel.se eller www.Konsumentverket.se.