2009-03-25 10:03Pressmeddelande

Saltå Kvarn växer starkt trots krisen

Ekologiska matföretaget Saltå Kvarns omsättning växte under 2008 med 29 procent till 130 miljoner kronor. Trots den fördjupade allmänna ekonomiska krisen har ökningen fortsatt även under de två första månaderna 2009.

Saltå Kvarns tillväxt var under 2008 stark inom alla företagets huvudsakliga produktområden. Allra starkast ökning,  33 procent, blev det inom biodynamiska kvarnprodukter. Under det gångna året lanserade Saltå Kvarn också 25 nya produkter, bland annat pasta, viner, juicer, flera quinoasorter, riser, snacks med mera.

- Kunderna visar med handling att man även nu i sämre tider prioriterar kvalitet och ekologi. Det sporrar oss och är en stark signal för framtiden. Vi räknar med fortsatt ökning även under resten av 2009, säger Saltå Kvarns vd Johan Ununger.

En viktig effekt av Saltå Kvarns tillväxt är miljövinsterna. Bland annat i form av minskad användning av konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel i jordbruket. När det gäller spannmålsprodukterna innebär tillväxten dessutom mer av biodynamiskt kretsloppsbaserat jordbruk i Sverige och därmed minskad övergödning av mark och vatten. Saltå Kvarn klimatkompenserar också sina transporter, som ökar med tillväxten. För 2008 innebar det att 511 ton koldioxid kompenseras genom trädplanteringar i Uganda. Samtidigt strävar Saltå Kvarn efter att i så hög grad som möjligt använda fossilbränslesnåla transportsätt som båt och järnväg.

Saltå Kvarn har under året uppmärksammats mycket i massmedia och i flera andra sammanhang. Antalet besökare på den egna webbplatsen ökade med 20 procent till nära 300.000 och Saltå Kvarns blogg som startades förra året ( http://saltakvarn.wordpress.com ) har rönt mycket uppskattning som företagsblogg.

Under 2008 fick Saltå Kvarn hela åtta priser och utmärkelser: Årets uppstickare i Livsmedelsbranschen (LRF, Livsmedelsföretagen, Jordbruksdepartementet), Änglamarkspriset (COOP), Diplom från föreningen Låt måltiden blomma, Leva Bättre-priset, Årets Företag (Tidningen LEVA), Gasellföretag (Dagens Industri), Nominering till Social Capitalist Award (Veckans Affärer), Årets företag i Södertälje/Södermanland (Swedbank), Årets Svenska Måltidslitteratur (pris från Måltidsakademien för boken "Smaker från Saltå Kvarn", Ordalaget bokförlag).

För mer information och kommentarer:

Johan Ununger, vd, 070-8306121, johan.ununger@saltakvarn.se

Saltå Kvarn har sedan starten 1964 malt mjöl och bakat bröd av biodynamiskt odlat spannmål. Saltå Kvarn har de senaste åren också tagit fram ett hundratal nya ekologiska matprodukter såsom linser, bönor, torkade frukter, nötter, snacks, pasta, pastasåser, quinoa, riser samt biodynamiska juicer och viner. Samtliga Saltå Kvarns produkter kommer från ett jordbruk som inte tillåter konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel. Det ger ett högt näringsvärde, men viktigast av allt är att konsumenten känner smaken av vad naturen ger, och inget annat. Läs mer på www.saltakvarn.se.