2022-01-17 09:42Pressmeddelande

Saltå Kvarn återinför nygammal favorit i havresortimentet

Saltå Kvarn Fina HavregrynSaltå Kvarn Fina Havregryn

Saltå Kvarn lanserar Fina Havregryn – svenska och ekologiska gryn, rika på fullkorn och fibrer som dessutom är mer snabblagade jämfört med vanliga havregryn. Fina Havregryn fanns i sortimentet tidigare, men på grund av havrebristen 2018 fick man ta bort produkten. Från och med vecka 3 kan grötälskare återigen njuta av Fina Havregryn på nytt.

Saltå Kvarn producerar ekologiska havregryn i den egna kvarnen i Järna. I vår utökas havregrynsfamiljen med nyheten Fina Havregryn, tillverkade av svensk ekologisk havre. Faktum är att Fina Havregryn funnits i sortimentet tidigare, men som ett resultat av havrebristen år 2018 fick produkten tas bort för att säkerställa kapaciteten i övrigt havresortiment.

– Vi är så glada att kunna återintroducera Fina Havregryn i dagligvaruhandeln. Fina Havregryn ger en fin och slät gröt med god och len smak som passar perfekt för den morgontrötta som vill ha en snabb frukost. Produkten har både ett högt proteininnehåll och fullpackat med fibrer och mineraler, säger Karima Gilali, kategorichef på Saltå Kvarn.

De fina havregrynen är klippta och fint valsade för att ge en slätare och lenare gröt. Gröten går dessutom att tillaga snabbare tack vare de fina grynen. Givetvis går Fina Havregryn att använda till annan matlagning, såsom i granolan, smoothien eller pannkakssmeten.

– Vi på Saltå Kvarn tycker det är viktigt med produkter som smakar gott, är hälsosamma och bidrar till ett svenskt hållbart jordbruk. Därför känns det fantastiskt kul att ta tillbaka en gammal klassiker som på allmän begäran är närodlad, närproducerad, ekologisk och stöttar svenska bönder, säger Jonas Regnér, VD på Saltå Kvarn.

Fina Havregryn kommer att finnas på Ica, Coop, Hemköp och City Gross från och med vecka 3 2022. Produkterna är svenska och ekologiska och säljs för ca 21,90 SEK. Fina Havregryn används precis som vanliga havregryn och är gott i allt från gröt till müsli och går även att hitta i Saltå Kvarns egna butik i Järna.

Saltå Kvarn är ett svenskt ekologiskt matföretag som startade 1964. Vi tror på den goda maten, på att det vi äter ska smaka gott, vara hälsosamt och bidra till en planet i balans. På att mångfald på tallriken gynnar mångfald i jordbruket – och din hälsa. Därför är våra produkter alltid ekologiska, varsamt förädlade och utan tillsatser – för smakens, hälsans och framtidens skull.