2020-02-20 09:35Pressmeddelande

Saltå Kvarns ekologiska semlor nu även för dem som inte tål mandel

Manfred Enoksson, välkänd bagarprofil och surdegsmästare på Saltå Kvarn.Manfred Enoksson, välkänd bagarprofil och surdegsmästare på Saltå Kvarn.

På Saltå Kvarns 50-årsjubilerande surdegsbageri pågår, förutom förberedelserna inför högsäsongen i början av maj, även ett intensivt arbete med tillagning av bageriets ekologiska semlor.

Ekologiskt och bakat från grunden – alltid sedan bildandet av Saltå Kvarn

”Semlornas bröd är av surdeg och bakat för hand. I år har vi lagt ned extra omsorg på en receptur med mandelmassan gjord på solroskärnor. Det ger både en något nötigare smak och karaktär, men viktigast av allt – nu kan även de som är överkänsliga mot mandel njuta av en riktigt god ekologisk semla” säger Manfred Enoksson, välkänd bagarprofil och surdegsmästare på Saltå Kvarn.

”Givetvis erbjuder vi också den klassiska semlan med mandelmassa för den hängivne entusiasten, men mitt eget tips är att också prova semlan med solroskärnor.”

”Brödet är bakat på mjöl från vår kvarn, där spannmålen från 24 ekologiska kretsloppsgårdar i närområdet mals med våra numera 100 år gamla stenkvarnar. Det är något som gör oss unika” avslutar Manfred.

Pressmeddelande och bilder finns att ladda ner här.

Fakta
Surdegsbageriet på Saltå Kvarn har funnits på samma plats sedan det byggdes 1970 och ligger några steg från Saltå Kvarns gårdsbutik. Alldeles intill står kvarnen Saltå Kvarn och i närområdet ligger de ekologiska kretsloppsgårdarna som odlar spannmål enligt konceptet Bondens Verktygslåda – för en bättre planet.

Spannmålet mals till mjöl i Soderkvarnar, en sorts stenkvarn med anor från 1920-talet. Det ger en extra skonsam malning som bidrar till smakrikare mjöl och flingor, bibehållna näringsvärden och bättre bakegenskaper. Saltå Kvarn använder mältat korn (naturlig råvara) för att stabilisera mjölets bakegenskaper. Mältat korn är ett naturligt alternativ till den annars så vanligt förekommande tillsatsen Askorbinsyra som i regel används som tillsats för att stabilisera bakegenskaper.

Saltå Kvarn startade 1964 med att mala mjöl och baka bröd av biodynamiskt odlad spannmål. Även idag kommer samtliga våra produkter från ekologiska jordbruk. Odlingen och förädlingen av råvarorna sker på ett naturligt och varsamt sätt, vilket bidrar till att slutprodukten smakar så mycket mer. Av det naturen ger – och inget annat. Läs mer på www.saltakvarn.se.