2020-07-22 10:37Pressmeddelande

Saltå Kvarns surdegsbageri 50 år – lanserar surdegsbakade hamburgerbröd och korvbröd

Hamburgerböd och korvbröd på surdeg från Saltå KvarnHamburgerböd och korvbröd på surdeg från Saltå Kvarn

”I år fyller vårt surdegsbageri 50 år, det ska vi fira med flera nyheter men också passa på att uppmärksamma en och annan surdegsklassiker som inte bakats på länge.

Och vad passar bättre till sommaren än det viktigaste för en lyckad grillning? Nu är det premiär för våra ekologiska surdegsbakade hamburgerbröd och korvbröd. Att det är ekologiskt och utan tillsatser gör att det är helt unikt. Istället för socker har vi använt groddad och rostat korn i form av kornmaltsirap – vilket ger en extra knorr på det hela. Vi har skapat ett fylligt och smakrikt bröd, bakat på vårt ekologiska mjöl med smak från kretsloppsgårdarna i Saltå Kvarns närområde”, säger Manfred Enoksson, välkänd i bagerikretsar, tillika surdegsmästare på Saltå Kvarn.

”Givetvis är allt 100% ekologiskt, malt i vår egen stenkvarn och bakat på vårt surdegsbageri här på Saltå. Det här är riktiga hantverksprodukter som tillreds för hand, därför har vi valt att sälja det i begränsad omfattning. De finns att köpa på vår gårdsbutik och Saltå Kafé här ute på Saltå Kvarn fyra mil söder om Stockholm”, säger Jonas Regnér, VD på Saltå Kvarn.