2021-01-20 06:00Pressmeddelande

Saltå Kvarn lanserar solmogna, softa, söta plommon - perfekta till frukost och i bakning

Nice cream med Softa Plommon från Saltå KvarnSofta Plommon från Saltå Kvarn

Torkad frukt ökar i försäljning och den produkt som säljer näst mest i dagligvaruhandeln är torkade plommon*. Detta är något Saltå Kvarn tagit fasta på när de utvecklat vårens nyheter i torkad frukt-hyllan. Saltå Kvarns torkade plommon har blivit softa och fått en ny återförslutningsbar påse.

Torkade plommon är ett klimatsmart alternativ till färska plommon vars säsong är mycket kort. Istället skördas plommonen när de är perfekt mogna för att sedan förädlas på plats vilket ger mycket smak och lång hållbarhet. Saltå Kvarns torkade plommon är ”softa” vilket betyder att vatten tillförts efter torkningen för att göra plommonen extra mjuka och saftiga.

”Vi vill inspirera till att använda softa plommon på samma sätt som många idag använder dadlar, som en hälsosam smaksättare till frukost och i bakning” säger Linda Tjärdal, Kategori- och Innovationsansvarig på Saltå Kvarn. För att inspirera till nya användningsområden har Saltå Kvarn bland annat tagit fram recept på glass med plommon och blåbär och en no-bake frozen cheesecake med plommon, hallon och saltlakrits.

Saltå Kvarns torkade plommon är av sorten D’Agen som är en gammal, lite sötare plommonsort väl lämpad att torka då den har tunt skal och mycket fruktkött. Plommonen är stora, söta, mjuka, nästan svartfärgade och fiberrika.

Saltå Kvarns Softa Plommon är KRAV-märkta och finns vid lanseringen att köpa på Willys, Hemköp och Mat.se

Rek butikspris: 34,90 kr
Lansering: Vecka 3, 2021

*Källa: Nielsen, DVH Tot, Rullande 52 v, vecka 40 2020

Högupplösta bilder, ett recepttips och denna text finns att ladda ned på nyhetsrum.saltakvarn.se. För mer information och smakprover, kontakta pressansvarig.