2021-01-21 06:00Pressmeddelande

Sveriges mest populära russin* i ny form lagom till sportloven

Russin 4x42g från Saltå KvarnRussin 4x42g från Saltå Kvarn

Torkad frukt ökar i försäljning och den produkt som säljer allra mest i dagligvaruhandeln är russin*. Detta är något Saltå Kvarn tagit fasta på när de utvecklat vårens nyheter i torkad frukt-hyllan. Sveriges mest sålda russin* lanseras nu i ett praktiskt 4-pack – perfekta för familjer i farten.

Saltå Kvarns russin är alltid ekologiska och kommer från saftiga, ljusa och kärnfria druvor med tunt skal. När druvorna morgnat skördas de för hand för att sedan torkas i solen. Den varma solen ger druvorna en perfekt konsistens samtidigt som smak och arom får tid att utvecklas vilket gör russinen extra söta och goda.

Russin är ett energigivande och bra alternativ till godis och de nya askarna är perfekta att ta med på utflykter för att hålla humöret uppe, både i bilen och i skidspåren.

Den nya förpackningen om fyra askar (4 x 42 g) har fått en lekfull design som också tydliggör den insats konsumenten gör för den biologiska mångfalden genom att välja just Saltå Kvarns russin. Alla som väljer Saltå Kvarns russin hjälper nämligen till att begränsa användningen av kemikalier vilket gör att pollinerande insekter, fåglar och växter kan frodas i odlingslandskapen. Istället för bekämpningsmedel gynnar de ekologiska odlarna nyttoinsekter och använder gallring för att hindra skadedjur på fälten.

Saltå Kvarns Russin 4-pack är KRAV-märkt och finns vid lanseringen att köpa på ICA
Rek butikspris: 19,90 kr
Lansering: Vecka 3, 2021

* Källa: Nielsen, DVH Tot, Rullande 52 v, vecka 40 2020

Högupplösta bilder och denna text finns att ladda ned på nyhetsrum.saltakvarn.se. För mer information och smakprover, kontakta pressansvarig.